Lydnadstaggad

Jag har fått tillbaka all lydnadsmotivation nu, med råge. Vi tränar och tränar och tränar inför start i lydnadsklass två. Själva momentinlärningen går bra. Mixa är klurig och en fröjd att träna med. Finslipningen för fria följet skulle gå bättre om inte matte går i gång så på att belöna. En korvslant hit och en korvslant dit till en hund när denna slinter hit eller dit. Måste bli bättre på att bara belöna toppenposition. Mixa behöver tydliga ramar och mår bäst när belöningskriteriet är klart och tydligt. Och det är det inte om jag ibland belönar sneda sättanden bara för att hon är söt.

 

Platsliggningen går för det mesta riktigt bra. Drygt 3 min med mig gömd och 5 min med mig synlig fast på långt avstånd ligger Mixa lugnt och fint och tryggt trots diverse störningar. MEN. Och detta är ett stort men. Hon vill inte ligga plats bredvid andra hundar. Hon ser verkligen himla bekymmersam ut och har senaste veckan smugit mot mig flera gånger när jag försökt lägga plats ihop med andra. Det går bra när andra hundar är i närheten, men inte liggande på rad. Lipz är den enda hon på senaste tiden kunnat ligga bredvid utan att se besvärad ut. Supertrist! Får backa bandet rejält i träningen här…

 

Vår andra akilleshäl är kommendering. När vi blir kommenderade blir antagligast jag annorlunda och stelare och Mixa blir pipig och varvad. Övriga störningar av diverse slag bekommer oss mindre och mindre, men visst finns det att jobba vidare på även där.

 

Alltså: vi är grymma på lydnad så länge vi inte behöver göra det tävlingsmässigt :P  I onsdags fick vi i alla fall störningsträna rejält. Jag och Yvonne hade kul på stortorget. Här hade Mixa himla trevlig attityd. Inget pip alls – bara viftande svans!


Kommentarer
Postat av: Lena

Vilka härliga ekipage!<3



Undrar vad som hänt med platsliggningen? När jag sett henne på klubben har det ju fungerat galant? Det släpper nog snart igen. :)

2010-09-26 @ 10:32:23
Postat av: Sanna

Tack Lena!



Jag vet inte riktigt vad som hänt. En teori jag har är att hon blivit påverkad när hon legat och andra runtomkring har "bråkat" på sina hundar. Vi la exempelvis samtidigt som skyddsgänget tränade på en annan plan och då lät det väldigt hetsigt därifrån, hon är ju så mjuk - så kanske har hon tagit illa vid sig av sådana händelser...?

2010-09-26 @ 11:19:53
URL: http://grusa.blogg.se/
Postat av: lucke

Hejsan, händer idag? :)

2010-09-26 @ 11:37:02
URL: http://modegrabben.blogg.se/
Postat av: lovisa

godmorgon:D

2010-09-26 @ 11:38:29
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: Pia

Va duktiga ni är. Platsliggningen kan vara lite besvärlig bara att kämpa på. Men hon tycker helt säkert inte om ifall det är andra som bråkar på sina hundar.

2010-09-26 @ 12:36:22
URL: http://www.cefeus-kelpie.com
Postat av: Anna å Huskie

Roligt att jag hittade er blogg, inspirerande =)

2010-09-30 @ 02:17:30
URL: http://camabaros.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0