Framgångar i träningen

I måndags låg Mixa och Grym platsliggning på Konsums parkering. Ganska kort tid och bara drygt fem meters avstånd. Ett uppmuntrande ”bra” från mig när hon visade en trevlig och avslappnad känsla. Inga problem. Jag upplevde henne som lugn och trygg, hon la sig först på sniskan med höften och sedan ner med hakan i väntaposition. I går kväll fick hon ligga på skolgården bredvid Lipz och jag och Yvonne gömde oss bakom ett plank ca 20 (?) meter. Drygt två minuter stilla, tyst och fint. Efter ca 30 sek hörde vi några fjortisar gräla på varandra en bit därifrån och jag hann bli rädd att Mixa skulle bli osäker och komma efter mig. Men inte. Jag såg genom planket hur hon lyssnade, la öronen bakåt och slickade sig om munnen. Sen såg det ut som att hon själv bestämde sig för att det där inte var något att bry sig om. Jippie!

 

I inkallning med ställandet har vi tappat den fina tvärniten och fått in lite tripp. Diskuterade med bästa Anna och har efter det utökat verktygslådan med nya lekar vi gör under promenaderna. I går tittade Yvonne på våra olika tillvägagångssätt och hon tyckte att Mixa verkligen tänkte tvärnit. Toppen. Vi tränar med koppel på: Jag backar, kommenderar stå och fortsätter gå så det blir ett lätt drag i kopplet vilket innebär att Mixa måste anstränga sig extra för att stå kvar stadigt. Vi springer i full fart mot stenar: Jag kommenderar stå när hon är i luften och Mixa måste anstränga sig för att inte halka av. Vi tränar i nedförsbackar på än så länge kort avstånd. Vi har också tagit in lite akrobatik i leken – upp på bakbenen och ett ståkommando innan landning. I går kväll vågade jag testa på lite längre avstånd – fast då med ett litet dk – en liten viftning med ena handen (inget fejkkast, utan en snabb och liten handryck). Två lyckade och en med tripp. Har också under ett tag tagit bort belöning bakom hund, inkallning som belöning och kastad belöning. Går fram och ger korvbit – utmanar lite med ryckiga rörelser och belönar kvarstående.

 

Vi har alltså en hel del att pyssla med, och jag tror att både jag och Mixa tycker det är som kuligast när vi kan variera övningarna. Många vägar bär till Rom och nu har vi flera lekar med samma mål: Full fart – tvärnit – kvarstående med alla fyra tassar stadigt i marken.

 

Det är inte lätt – men himla kul med lydnadsträning.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Finemang Sanna! Och det allra bästa är att ni tycker att det är så kul att klura och slipa på allt. :)

2010-09-30 @ 21:44:46
Postat av: Pia

Härligt med fantasi !!! Såna mattar gillar små kelpietjejer :) Det blir toppen!

2010-10-01 @ 07:34:19
URL: http://www.cefeus-kelpie.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0