Hur tänkte jag?

Dum fråga, jag vet precis hur jag tänkte:

”Jag vill tävla innan Mixa ska paras och jag måste anmäla mig på tävling för att träna ordentligt. Mixa är snabblärd och motiverad så det är klart hon lär sig tre nya moment plus platsliggning med dold förare på en månad”

 

Vad jag däremot inte tänkte på:

Mixa lär sig fort, men jag måste hinna lära mig att förklara för henne också. Då kan jag inte belöna halvdanna försök och förvänta mig att det ska funka. Dessutom handlar det inte bara om att lära in nya moment – det handlar om kommenderingsträning, uthållighetsträning och störningsträning också. Det pysslade vi med seriöst i maj, och knappt något alls under sommaren.

 

Momenten som funkar bra nu är:

  • Platsliggning.
  • Läggande under gång.
  • Apportering.
  • Fjärr (om inte den som står bakom låter för mycket)

 

Momenten som behöver en hel del finslipning:

  • Fritt följ - klantsanna har belönat sneda sättanden och nu tar hon ett halvt steg framåt i varje halt, särskilt högersvängarna.
  • Rutan - Där har vi fått till allt tok man kan få till tror jag. Sötast är när mixa provar kaninstuds över konerna
  • Inkallning med ställande - Trippandet kommer vid långa avstånd
  • Hoppet - vid tillbakahoppet är det roligt att skälla hysteriskt, eller roligt och roligt tror hon är osäker och tycker att momentet borde vara slut vid sättandet.

 

Komihåglapp till mig fram till tävlingen:

 

 

Komihåglapp inför kommande träningar och tävlingar:

 

 


Kommentarer
Postat av: Mamma

Söthjärta då! :)

2010-10-06 @ 19:26:57
Postat av: Anna

Tummen upp på den Sanna! Nu ser vi till, både du och jag, att hjälpa våra träningskompisar i helgen. Precis så där tryggt och ledande som vi brukar på träning och inte överlämna ansvaret till lilla hunden på tävling.

2010-10-07 @ 11:20:16
URL: http://annahilding.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0