Mål och löften..?

Nu när det är nytt år har jag förstått att man som äkta (hund)bloggare bör skriva om vilka mål och förväntningar man har inför det nya året. Nu kan jag väl inte kalla mig med mina små sporadiska inlägg för äkta bloggerska men några tankar om vad vi ska pyssla med 2010 vill jag i alla fall bidra med.

 

Träning:

Har framförallt några punkter som jag lovar dyrt och heligt att jag och lillan ska träna på detta år:

 

Kontaktfält:

Först och främst har jag bestämt mig för att befria Mixa från nosduttarna på kontaktfälten. Där har jag gått bet i träningen alltså. Dels har jag bytt placeringspunkt på duttarna då jag märkte att hon tyckte det var skitäckligt att doppa nosen i gräset och dels upplever jag det som att hon tycker hon tappar kontrollen på mig och banan när hon måste ta ner huvudet. Jag som var så inne på duttarna just för att få tyngdpunkten nedåt och framåt har fått inse att detta inte passar oss. Nu har jag en idé om att införa bugning i stället. Hon bugar jättefint hemma och tycker det är skitkul så det ska bli spännande att se hur det går att träna vidare på.

Mellan:

Under sommarens agilitytävlingar har jag märkt att alla coola förare har sina hundar sittandes mellan benen innan start. Jag vill ju såklart inte vara ocool och hoppar på trenden  :P

Cool förare :)

Bakom:

Det är så himla praktiskt att ha hunden bakom sig ibland på promenaderna. Mixa kan ”sidan” men nu när vi går på smala snöstigar blir det minst sagt lite kämpigt för henne att hålla position.  ”Bakom” blir ett 2010-projekt.

Hälsa fint:

Ja, detta är knappast ett tvåtusentioprojekt utan snarare helalivetprojekt när det gäller Mixa. Jag och Yvonne som också har en studsande näsknäckande fara har tränat en del tillsammans och klurat på olika sätt. Jag tycker jag kommit på den bästa träningsmodellen nu. Man tar ett tikskydd och fyller med bly så hunden blir så baktung att den måste sitta. Sedan tar man en besökare och smörjer in dess armar och handleder med ättika. Voila! En sittande hund som inte smakar på besökaren. Har inte testat än, men det måste väl bara funka?

Sökrullen:

Mixa har inte tränat sök mycket – men grym är hon och nu vill jag lära henne markering så hon kan det i fall vi kommer igång med sökträningen till våren!

 

Tävling:

Oh, stora bloggud och uppfödare och vänner och bekanta. Jag lovar dyrt och heligt att detta år SKASKASKA vi starta i agility- och hoppklass 1. Inga löp eller skador ska få stoppa oss. Dessutom villvillvill jag våga tävla lydnadsklass 1 också. Har ju en klocka nu så jag kan träna platsliggning ;)

God fortsättning!!

 

Ps: en liten film på oss när vi tränar slalom. Det är väldigt mörkt först – men blir ljusare mot slutet.

Film

 

 


Kommentarer
Postat av: Mickis

Hej sanna !

Måste säga grattis till körkortet ;) mycket bra jobbat .

Sen tycker jag att det kan börja bli sommar så vi kan börja träna igen :D hihi.

Kram

2010-01-03 @ 16:12:16
URL: http://miccoy.blogg.se/
Postat av: Mattemor

Åh, nya metoden att hälsaträna låter toppen!

Ok om jag testar nu när jag är hundvakt? går för att plocka fram tikskydd och bly

Tyvärr hade jag ingen ättika hemma, går det lika bra med Bushman´s Hot Az Hell tro?

2010-01-03 @ 18:57:01
Postat av: Bihanget

Om du med cool menar djupfryst håller jag med :-)) Inte varmt i ridhus direkt.... Lycka till och jag ska hjälpa med det jag kan....

2010-01-03 @ 21:17:15
Postat av: Stina och pojkarna

Kan få gå slalom o kontaktfälskurs för dig med Femman :)

2010-01-03 @ 22:47:37
Postat av: Karin

Japp vi ses ikväll. Ha en bra dag!

2010-01-04 @ 11:29:49
URL: http://karinsa.blogg.se/
Postat av: Åsa

Hoppas ni får ett härligt 2010!

Var och när sker debuten? Vill ju hålla tummarna!

2010-01-04 @ 19:34:56
URL: http://soltorp.com
Postat av: Åsa

Skoj, då ses vi!

2010-01-09 @ 13:04:51
Postat av: Mamma

Du kanske kan lova att uppdatera liiite oftare också? :)

2010-01-13 @ 17:07:29
Postat av: Lisa, Qvittra & Shakiro

Ser att du tagit körkort så ett stort GRATTIS till det. Tänk att små "krokodilungar" blivit så stora ;)



Ser ju kanonbra ut med Mixa på agilityn. Ut och tävla tävla och så hoppas jag mattemor skvallrar lite om ni är här i närheten så jag kanske kan åka och kika.

2010-01-13 @ 19:56:25
URL: http://www.mountainvalley-dogs.se
Postat av: Li

Tack =)

2010-01-24 @ 23:06:10
URL: http://skarpast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0