Träningsstruktur

Jag som helst tränar cirkuskonster har bestämt att jag måste få lite struktur i lydnadsträningen.  Agilitybiten med för den delen.  Tänkte om jag varje vecka bestämmer för vilka moment som skall tränas och hur och skriver ner det i bloggen måste det bli lite mer ordning och reda? Gör ett försök i alla fall :)

 

Lydnad:

Fritt följ får jag knappt träna på alls denna vecka. Det går bra nu och är så roligt så jag har en tendens att bara träna det.

 

Ställande:

Ställande under gång var evigheter sedan vi tränade sist så här får jag först känna på formen med frivilliga ställanden under baklängesmarsch. Belöning kastas bakom – ibland gottis och ibland leksak.  Försöka utmana med att lägga på lite tempo och kommando när hon blir säkrare på tvärnitarna.

Jag tycker ju att det är roligt att blanda lite metoder och stilar så jag kommer eventuellt lägga på lite ställande under fotgående med hjälp av mitt kroppsspråk (handtecken).

Sitt till stå har jag tyckt varit super, men Anna tyckte det var för studsigt och hattigt så detta ska tränas med ganska lugn känsla med fokus på kroppskontroll. Godisbelöning från mun så hon inte börjar vrida upp mot handen. Träna på att hålla pos längre stunder. Inte vara för snabb att öka avstånd.

 

Apporteringen har varit det jag slitit mitt hår med mest med denna hund. Mina sheltiesar har varit för snälla med mig och bara fattat J Här har jag svårt att faktiskt se framgångarna – för de finns! Har kämpat som tusan bara med att hon ska vilja komma med grejer och leksaker till mig. Nu går hon vid tråkiga dagar när matte sitter vid datorn och hämtar bh:ar (favorit), kameran (hmrpf?), skor och pennor och trycker i handen på mig (var får hon allt ifrån? Så stökigt har jag inte!). På Anna-kursen fick vi träna på snygga gripanden genom att lägga ut massor diverse prylar och klicka så fort hon plockat upp något och har nu utökat till att hon kommer och lägger i handen medan jag tittar tv.

 

Men när träapporten åker fram ska det tuggas och tuggas så fort jag ber henne hålla längre än en sekund. Hittade intressant artikel på Fannys sida och provade med hennes metoder. Gick… sådär. Upplevde att Mixa tänkte ”Jaha grejen ska mot matte – då hjälper jag till och puttar” i stället för att greppa ordentligt, hålla emot och lägga vikten bakåt. Nya strategin är att sitta på knä och klämma fast apporten lite mellan knäna när hon ska lyfta upp den. Då måste hon hålla ett stadigt grepp och det finns mindre utrymme för tugg. Belöning över huvud efter att hon greppat, lyft upp och tagit ögonkontakt. Får se hur det fungerar. Kamp mellan momenten för att öka intensiteten.

 

 

I agilityn fortsätter vi med nosduttar efter bräda mot soffan och cirkelövningar. Nosduttarna fungerar fint och här gäller ”bara” att fortsätta utmana. Cirkelövningarna behöver vi få bättre flyt på och med mindre hopp och studs. Belöning ofta rakt framför nosen som hon inte behöver sträcka sig efter.

 

Det är himla praktiskt att ha två hundar att träna. Byter hund ofta, ofta för att hålla fokus och intresset. Är stolt över ”vänta-på-din-tur-träningen”. Hund som inte tränar ligger still på kudden i hallen medan hund som tränar är på mattan i köket. Detta var ett mycket lyckat koncept i hämtagrejerträningen. Hade massor saker utslängda i köket och de fick springa varannan gång och hämta valfri pryl till matte. Den som inte hämtade stod redo på startlinjen bakom matte. Snacka om full fart – både ut och in :)

 

Jissa får för enkelhetens skull träna på samma moment men med extrema störningar och utmaningar. Till exempel godiskastande på huvudet medan hon håller apporten :D Sötaste sheltien!

 


Kommentarer
Postat av: Karin

Åh vilken söt bild på Jissa!! Ha det trevligt på utbildningen ikväll. Kramis!!

2009-03-13 @ 14:31:50
URL: http://karinsa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0