Träningsutvärdering

Slänger mig hejdlöst och direkt in i det negativa så jag får det ur systemet och kan fokusera på det som faktiskt är bra.

 

Sannas skitlista:

 

  • Vädret. I morse piskade snön mig i ansiktet. Känns som allt hopp om våren är som bortblåst. Bortblåst är däremot inte snön. Vad vi verkligen behöver är utomhusträning.  De senaste två veckorna har vi kört årets tre första riktiga utomhuspass och det behövs. Spökplumpen har faktiskt haft fantastiskt härlig attityd under dessa pass – under korta stunder. Finns betydligt mer som pockar på hennes uppmärksamhet ute än inne i köket (konstigt va?). Dessutom märkte jag att hon tyckte det var jobbigt med underlaget under fria följet i helgen.  Planen på valbo BK var isig och slaskig och moddig och faktiskt lite bajsig (uäck!) och lillan ville hellre titta var hon satt tassarna än på mig. Ingenting jag är särskilt oroad för iof – märks att hon vet vad som förväntas och att hon faktiskt vill hålla kontakt, men inte riktigt kan. Men jag vill ha vår!! Helgen har varit ljuvlig med massor hundträng (film kommer) och glass i solen. Härliga vårkänslor har krullat sig från tårna upp till hårfästet. Och nu detta.
  • Huvudet. Gör ont. Förkylning på väg?
  • Skolan. Är egentligen inte skit – men den tar tid. Tid som jag hellre lägger på hundträning. Är inne i en period där jag ifrågasätter hela skolsystemet och vad man egentligen får lära sig på högskolan. Alla pedagogikkurser har satt griller i huvudet på mig och jag vill göra revolt mot skolans dåliga verklighetsförankring – och framförallt mot betygen (är ni med mig?).
  • Apporteringen. Jag tränar för dåligt på det som är svårt. Har bara kört två korta små håll-fast-övningar (metallapporten) sedan förra fredagen.  De har gått sådär. Misstänker att jag lyckats klicka för tugg eller släpp några gånger för mycket. Nu funderat jag på att hårdträna i en vecka och ”ojja” släpp och tugg och ta bort möjligheten till belöning. Motivationen är så stor att gripa nu – så jag tror inte det skulle innebära frustration(?).  Andra alternativet är att för ett tag släppa momentet helt och hållet och lämna över till skickligare förmågor (coachen).
     

 

Ställande under gång har gått toppenfint och vi har gjort tydliga framsteg både ute och inne. Roligt tycker både jag och Mixa. Däremot märks det att vi båda är lite oerfarna. Nu när vi tränat massor ställande under baklängesmarsch och från sidan har liten fått svårare att hålla position under fria följet. Alltså är det detta vi ska träna lite extra på denna vecka. Mycket vänstersvängar och längre raksträckor. Tror aldrig jag sett en sötare hund under vänstersvängarna. Mixa verkar tro att det är en fysisk omöjlighet att vrida in rumpan utan att samtidigt göra akrobatiska looprörelser med huvudet. Matte tycker det är så sött att hon inte bryr sig om att träna bort det :-).

 

Nosduttarna blir ständigt stabilare men jag önskar högre fart sista sträckan mot target. Sedan ska det bli väldigt spännande att se hur det går att flytta ut momentet på riktig balansbräda. Jag har ju lyckats få en höjdrädd kelpie *hrpf*. I skogen flänger hon upp och ner som en galning utan minsta eftertänksamhet eller självbevarelsedrift - men de gånger jag försökt presentera låga riktiga balansbrädan ute slår hon bakut. Vill inte upp! Har ju en liten plan för detta som jag hoppas fungerar men väntar till våren och hoppas hon mognar av sig själv :-)

Den här veckan hade jag tänkt introducera slalom men frågan är om jag kommer släpa ut det i snön. Kanske ska träna starter och fokusering fram mot leksak i stället.

 

Allra mest tid ska läggande under gång få denna vecka. Nu när Mixa äntligen verkar lärt sig att inte knöla ihop frambenen under bröstkorgen känns som vi är mogna för detta moment.  Jag har tänkt att på allvar introducera externbelöning i skål för att (förhoppningsvis) få bättre tryck i läggandena. Första passen har gått över förväntan – så det är nog bara att träna på.

 

Ingen tid ska läggas till cirkuskonster – nu är det allvar. Nu du lilla söta Mixaplutt ska vi se vad vi kan (eller inte kan) åstadkomma. Sluta valla och åk!


Just det. På söndag fyller ju jag tydligen år (välkommen på fika!) Har lovat Jessica att lägga ut önskelista. Är sämst på att önska mig saker – eller har varit kan jag väll säga – för nu jävlar ska det önskas. Känner att jag varit hundsunkig för länge och att jag behöver lite piff i tillvaron (rör mig ju ibland bland civiliserade människor). Därför önskar jag mig:

Nagellack, Parfym, Ögonskuggor (t ex muffin från MUS), hårskum, armband, trosor och strumpor (tråkigt att köpa själv), Vardagströjor strl S el. M (min garderob innehåller enbart sunkiga träningströjor och flashiga partytoppar – inget däremellan) Skor (strl 39), Mascara, presentkort på frisörbesök, vårjacka.

Självklart blir jag alltid glad för presentkort på tävlingar/kurser och andra nördsaker :-)

 

 

Mattes ögonsten:


Kommentarer
Postat av: Lotta å Hugo

Det där med vad man känner för skolan går upp och ner... Just nu vill jag bara bli klar med skiten! Hahaha!!



Jag hoppas verkligen att du hänger på den 17april, för jag har sagt okej till att ha den där friluftsdagen nu.

2009-03-24 @ 12:09:26
URL: http://www.buppiethoughts.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Himla kul att din blogg tagit fart igen. Hängivet slänger jag mig över dina rader som en hungrig Myrra över en ostbit (gammalt hmm, eller nytt, Myrraordspråk). Måste ju också passa på att gratulera dig på din födelsedag och att du lyckades pricka den bästa dagen på året. Gissa när jag fyller (kanske också borde skriva mig en önskelista)?

Mixa o Myrra liknar varandra nästan skrämmande mycket ibland.

God veckoträning och snabb vår önskar Jonas o Myrra (som hann med 2 utepass innan vintertid var tillbaka med kyla, snö och vinande, isiga vindar)

2009-03-24 @ 20:00:52
URL: http://myrra.zoomin.se
Postat av: Jonas o Myrra

Himla kul att din blogg tagit fart igen. Hängivet slänger jag mig över dina rader som en hungrig Myrra över en ostbit (gammalt hmm, eller nytt, Myrraordspråk). Måste ju också passa på att gratulera dig på din födelsedag och att du lyckades pricka den bästa dagen på året. Gissa när jag fyller (kanske också borde skriva mig en önskelista)?

Mixa o Myrra liknar varandra nästan skrämmande mycket ibland.

God veckoträning och snabb vår önskar Jonas o Myrra (som hann med 2 utepass innan vintertid var tillbaka med kyla, snö och vinande, isiga vindar)

2009-03-24 @ 20:02:56
URL: http://myrra.zoomin.se
Postat av: Jessica

Yeey! Fan vad du är duktig på att skriva! Och vad paff jag blev när jag såg att du faktiskt vart snabb med att uppatera :)

Bra med önskelistan där!!! Finns ju massor att välja på :)



Puss på er!

2009-03-25 @ 11:36:24
URL: http://sandert.blogg.se/
Postat av: Stina och Femman

Jag undrar vilken dag du har planerat att ha din agilitykurs. Jag önskar det blir måndagar :)



Tasshälsningar Stina och pojkarna

2009-03-28 @ 18:04:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0