Älskade Tuva

Att skriva det här är inte lätt. Tuva lämnade oss igår. Livmoderinflammation. Märkte ingenting konstigt med henne under dagen. Hon var glad och gosig som vanligt. Precis innan jag skulle till jobbet sa Christian att hon inte såg ut att må bra. Kunde aldrig ana att det var så allvarligt. Hon verkade må lite illa, som om hon fått i sig något olämpligt. Jag bad Christian hålla koll på henne och gick till jobbet. Så en halvtimme senare ringde han när jag stod i kassan och sa att Jocke och Sussie (cheferna) var på väg för att lösa av mig och att han och mamma var på väg till distriktsveterinärerna. Tuva hade lagt sig på tomten och krampat.
Bjarne var på väg in till stan för att hämta Jissa och Mixa som vi gjort upp sedan tidigare eftersom att jag hade massor plugg och jobb i helgen, så han körde mig till valbo.
Där fick vi ta det svåraste beslutet någonsin. Tuva hade mycket ont, man misstänkte att livmodern redan spruckit. Alternativet att åka till Uppsala för inläggning fanns. Men det var väldigt tveksamt om hon skulle klara resan dit. Och skulle hon väl överleva resan och operationen skulle hon behöva ligga inlagd där utan oss länge. Chansen att kunna komma tillbaka till ett normalt liv efter ett sådant ingrepp var inte heller stor för Tuva i och med att hon redan var gammal och hade knölar på brösten och artros i benen och gått på rimadyl senaste året. Vi kunde inte med att utsätta henne för så mycket lidande så hon fick somna in.
Känns så fruktansvärt och overkligt. Vi har pratat om hur det ska gå för Tuva i vinter med artrosen när det blir halt och kallt ute - men kunde aldrig ana att hon skulle lämna oss så här fort och oförberett. Känns så märkligt vi inte fått några förvarningar på att något var fel. I förrgår kväll hade jag en extra lång gosstund med Tuva där jag tittade igenom henne och masserade hennes ben - utan att upptäcka något ovanligt.

Älskade, älskade Tuva.

Kommentarer
Postat av: Soile

kramar om

2008-09-27 @ 10:31:36
Postat av: Karin i Göteborg.

Älskade vänner!

Jag är så ledsen för vad som hänt med Tuva, men jag vet också att ni gjorde det som var bäst för henne.



Det är så svårt ändå att se det så, att inte vara egoistisk och "klamra sig fast" jag vet ju så själv, efter det att Chester fick somna in p.g.a. sin sjukdom.

Lilla söta timida Tuva, så älsklig och snäll.....jag vet att hon haft det bästa av hundliv i världen, då hon fått leva med er och under er stora omsorg....

kramar om

2008-09-27 @ 11:50:18
Postat av: Mamma

Vi får hoppas att Tuva är med Mormis nu.

Tuva får äta så mycket godsaker hon bara vill och Mormis får återigen säga sitt "Tuva, hon är bäst hon!".

2008-09-27 @ 11:52:40
Postat av: Carro

Hjärtat, jag är tom på ord. Lilla underbara Tuva..

Jag säger som 'Karin i Göteborg': "jag vet att hon haft det bästa av hundliv i världen, då hon fått leva med er och under er stora omsorg..."



Jag finns här för dig hjärtat om du vill prata eller så, när som helst - bara ett samtal bort.

Älskar dig, i mängder.

2008-09-27 @ 13:14:00
URL: http://carro11.blogg.se/
Postat av: Carros mamma

Tänker på er,Kramar från Carola,Elin & Dennis

2008-09-27 @ 14:49:11
Postat av: Barbro

Tårarna rinner förfullt när jag läser din blog.

Jag vet hur det känns.

Kram på er alla/ Barbro Wera & Neddus.

2008-09-27 @ 20:54:34
Postat av: Stina och pojkarna

Jag och pojkarna tänker på er och önskade det gick att skicka en kram genom datorn.



Tasshälsningar från Bomhus

Postat av: Pierce

Vad tråkigt att läsa om Tuva.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga heller mer än att jag är hemskt ledsen för er skull och hoppas att hon har det bra där hon är nu.



Kram

2008-09-28 @ 11:41:28
Postat av: Suss

Finns inga ord sötnos. Tänker på er :(

2008-09-28 @ 12:19:17
URL: http://sussiessaga.blogg.se/
Postat av: Jonas o Myrra

Tom på ord är, som alltid i dessa sammanhang, ett understatement.

Fy vad tråkigt. Tänker på er.



2008-09-28 @ 14:27:05
URL: http://myrra.zoomin.se
Postat av: Karin

Jag tror Tuva springer på vackra blomsterängar i himlen nu. KRAM på dig!

2008-09-28 @ 15:14:17
URL: http://karinsa.blogg.se/
Postat av: lillasyster

Tänker på dej och skickar massor med styrkekramar! Väldigt tråkigt det som har hänt men hoppas att hon har det bra där hon är nu.



Massa Kramar!

2008-09-28 @ 19:45:45
Postat av: Suss

ver2.html" rel="nofollow">http://www.indigo.org/rainbowbridgever2.html



denna tycker jag att ni borde se.

Otroligt vacker.. hoppas allt är bra.. trots omständigheterna..

2008-09-29 @ 00:43:19
URL: http://sussiessaga.blogg.se/
Postat av: Suss

provar igen..

ver2.html" rel="nofollow">http://www.indigo.org/rainbowbridgever2.html

2008-09-29 @ 01:13:28
URL: http://sussiessaga.blogg.se/
Postat av: Suss

ehe.. man måste tydligen kopiera url:en och klistra in den i ett nytt fönster. men då ska det funka!

2008-09-29 @ 01:13:58
URL: http://sussiessaga.blogg.se/
Postat av: Emelie och Hydro

Ooo...tänker på er gumman! Minns när Sudden och jag var på agilitykurs med er och han satt sig på henne för att visa sig snäll :) är det 9 år sedan eller ngt? Oj, vad kär han var i tuva!! Nu springer de på ängarna tillsammans!! Vi får höras vännen! Du vet vart jga finns! kramis

Postat av: Annis

Mina tankar är hos er! kramar

Ni tog absolut rätt beslut, men det gör tyvärr inte

sorgen lättare att bära. Många många kramar till er från mig!

2008-09-30 @ 21:44:22
URL: http://kalinsi.webb.se
Postat av: Lisa, Shakiro & Qvittra

Älskade goa lilla Tuva finns inte mer och det gör mig så ledsen å era vägnar.

Hon var nog den mysigaste lilla Sheltie jag träffat. Så genomsnäll, lugn och trygg.

Nåja hon kunde vara rätt "arg" på fåglar ;)



Nu sitter hon där på andra sidan regnbågsbron tillsammans med din mormor och väntar på er.

Under tiden finns där ingen smärta mer utan bara glädje, godsaker i stora lass (som Lena skriver) och härliga gröna ängar med massor av fåglar att jaga efter och skälla på.



Vila i frid lilla Tuva och ta hand om mina två när det är dags för dem.



Styrkekramar till dig, Christian och mamma Lena nu i er svåra stund.

Lisa & hårtussarna Qvittra & Shakiro

2008-10-02 @ 10:57:21
URL: http://www.mountainvalley-dogs.se
Postat av: Lovisa

Har inte kikat in här på ett tag, ledsamt inlägg som mötte mig. Är tårögd och tänker på er. Vet hur det är att förlora en älskad vän. Låt Jissa och Mixa förgylla erat liv och Tuva lever vidare genom dem.



Många kramar

2008-10-11 @ 18:43:06
URL: http://4fota.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0