Hon höll. Äntligen debut!

Mixas bakdel har aldrig fått så mycket uppmärksamhet som senaste veckan. Det borde, enligt mina beräkningar, vara hög tid för henne att löpa nu, och hade det startat förra veckan hade det varit femte (!) gången vi fått skjuta upp vår agilitydebut. Men! Ingen svullnad och inget blod – så i lördags morgon kunde vi hänga på Bjarne och Freia upp till Rättvik!

 

På lördagen var det bara klass två och tre så jag och Mixa agerade hejaklack och maskot. Mixa skötte sig exemplariskt! Hon gjorde allt som hon inte brukar gör på agilitytävlingar – gick fint i koppel, satt bredvid mig och tittade lugnt, hade fullt fokus på mig när vi tränade lydnad, hälsade fint på folk (förutom på Carro och Issa och andra som hon älskar lite för mycket) och låg tyst och fint i buren. Tror minsann att damen har växt på sig! Även inmätningen på lördagen visade att hon inte är så liten – blidde largehund.

 

Bjarne och Freia gjorde två mycket bra lopp. Det var debut för de i hopptrean och andra eller tredje gången de körde agilitytrean. Båda loppen såg superfina ut. Fokuserat och sansat och lyhört. OCH HON SATT I STARTEN! Tyvärr blev det disk i slutet i båda loppen – men jag tror husse var mycket nöjd med känslan och attityden. I går nollade de hopptrean med ett himla fint lopp som dock kostade lite tid i slalomen. Slalom mot tunnel är svårt tycker Freia så då tar hon det lugnt så hon verkligen kommer igenom rätt :P

 

Söndag eftermiddag var det vår tur – Och inga ben var brutna på vovven så det var bara att gå in och köra. Tror aldrig jag varit såhär nervös! I agilityloppet fick hon tillbaka höjdrädslan. Vi har ju inte kunnat träna balansen ordentligt sedan snön kom och jag tror hon glömt bort att hon faktiskt har lyckats bestiga mount everest flera gånger förut hemma på klubben. Balansen var tredje hindret och vi gjorde ett försök och sen hoppade vi över den. Gungan trodde hon nog var en till balansbom – för den ville hon inte heller upp på. Tips mot höjdrädsla mottages tacksamt!

Några minuter innan hopploppet fick hon ridhusdamm i nosen och hostade och frustade en massa. Jag fick panik och tänkte – ”Jaha- där kom det, vi fick i alla fall tävla ett lopp”. Men det gick över fort, och vi kunde starta.

I hopploppet fick vi en vägran vid en tunnel som jag trodde hon var helt låst på. Signalkänsliga Mixa såg att matte började röra sig åt andra hållet och vek av mot mig i sista sekund. Duktig hund! Därefter fick vi en rivning eftersom jag inte hann placera mig efter tunneln som jag planerat. För att sammanfatta vår debut:

  • Under uppvärmningen hade Mixa ett lugn och en fokus på mig som jag inte trodde var möjligt för henne bredvid massa hundar och agilitybanan.
  • Hon satt tryggare och bättre i starten än jag trodde hon skulle göra.
  • Hon sög fantastiskt bra på hinden.
  • Hon klarade hopphöjden fint (bara en rivning på två lopp) och gjorde (i mina ögon) två supersnygga slalom.
  • Hon var lika snabb som jag trodde – men hennes huvud hänge med kroppen betydligt bättre än jag hade förväntat mig.
  • Hon var helt fantastisk att köra – så kul!

 

Snacka om att vi fått blodad tand! Nu ska vi anmäla till fler hoppklasser och ta tag i mount everest (balansbommen) så fort hindren kommer upp på klubben igen. Dessutom håller jag alla tummar för fem storleksklasser. Tycker hopphöjden blir lite väl hög för henne i längden..

 

LYCKA!

 

Filmerna vill tyvärr inte hoppa in i datorn. Men förhoppningsvis kan jag fixa det till helgen.


Kommentarer
Postat av: Jenny, Vilde och tervar

Mirre var fruktansvärt höjdrädd i början. Han gick upp på balansen, kom på att "Hjälp!! det är ju skithögt" och så började han skaka. Ju mer Mirre skakade, desto mer skakde balansen och desto mer skakade Mirre.... osv. :(. Efter att han kastat sig av högst upp flera gånger och slagit fläskläpp på flera personer (vi gick en på var sida) fick jag till slut lov att bygga en minibalansbom. Efter att ha tränat och busat på den här hemma gick det hur bra som helst med den stora oxå. Fast jag hoppas du slipper krångla så, och har hon gått den förut så kommer hon nog snart på att den inte är livsfarlig igen :). Håller tummarna för er! :)

2010-03-15 @ 07:47:57
URL: http://www.tervtokar.st
Postat av: Pia

Hennes huvud hängde med kroppen bättre än...... hallå klart att det gjorde :)

Härligt att debuten är klar, nu är det bara att ösa på :) Lycka till med träning och tävling och att löpet kommer igång och går över snart :)

2010-03-15 @ 10:31:11
URL: http://www.cefeus-kelpie.com
Postat av: Karin i Göteborg

Stort GRATTIS!!!! Vad ni är duktiga!

Jag är så imponerad och det är så himla roligt att läsa om er.

kramar

2010-03-15 @ 11:26:23
Postat av: Anita

Hihi, man ska lita på hunden ,-))

Härligt att ni är på gång! Vi lär väl ses på banorna framöver!

2010-03-15 @ 16:08:21
URL: http://www.anitaaxelsson.se
Postat av: Carro & co

Ni är så duktiga!

2010-03-16 @ 12:59:55
URL: http://www.cefeus-kelpie.com/carro
Postat av: Bihanget

Nu dök du upp i min blogglovin ;-))

2010-03-22 @ 07:39:24
Postat av: Kate

Ha en bra dag! :)

2010-03-22 @ 07:57:51
URL: http://blondafanskapet.blogg.se/
Postat av: FERHAT - Studerar till sjuksköterska

Härlig blogg :)



Ha en bra dag! :D

2010-03-22 @ 08:44:01
URL: http://ferhat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0