Om ledsna miner – på jobbet och på tävlingsbanan.

Medan ”alla andra” är i Bollnäs och tävlar spenderar jag min tid på Time i Andersberg. Har betat av kväll (16-22.20) nr sex av nio och sen är jag ledig i en dag. I vanliga fall gillar jag att jobba kväll – det ger mer pengar och det är lättare med hundvakt – dock är man själv i butiken vilket inte är så kul om något börjar strula. Nu två kvällar i rad har allt strulat. I fredags (den 13e!) la vågen av – den som vi väger frukt och lösgodis på. Jag lekte elektriker och följde varje sladd jag kunde hitta, men allt var som de skulle. Ringde mina två jobbarkompisar – men de hade ingen aning. Ringde chefen (som var på semester på Åland) och fick inget svar. Ringde numret som stod på vågen – men han som svarade sa – ”nädu lilla gumman, jag slutade sälja vågar för tre år sedan”. Allt annat var som det skulle - trodde jag.  När jag skulle sälja kulglass märkte jag att glassen var lite mjuk och det var alltså en propp som hade gått. När detta var åtgärdat var jag himla kissnödig och när det var tomt i butiken sprang jag bak på lagret för att gå på toa (jag springer och knäpper upp byxorna samtidigt) – när jag lyfter på toalocket ser jag att det är stopp! Christian som hade städat toaletten skinande ren hade använt sig av hushållspapper som han helt sonika pulat ner i toalettstolen.

 

Lördagskvällen var inte heller kul. Natten mellan fredag och lördag hade huvudproppen gått (det är kulglasskylen som är boven i dramat) så Tanja hade fullt upp med att gå igenom och byta ut kylvaror som blivit dåliga av värmen, vilket innebär att även jag hade massor att fixa på kvällspasset. I och med elfelet kunde vi bara ta emot Visakort eller kontanter och det gick inte att sälja några påfyllnader till mobilen. Streckkodläsaren la av varannan minut, så för att kunna dra in varor fick jag dra ut och in sladden först.

 

En sådan kväll har jag svårt att känna sympati för kunder som antingen blir arga på mig eller ser ut som att de fått ett dödsfallbesked för att jag inte kan sälja påfyllnad till deras Comviqkonto. Den ledsna minen ser ut ungefär som på de vovvar som blir hotade med en hoppinne för rivning. Eller som hos de hundar som med svansen mellan benen blir avdragna av banan och instoppade i en bur efter att de följt mattes eller husset kassa handling till en disk. Jag hoppas att Mixa aldrig ska behöva titta så på mig. Jag vill att Mixa ska känna att vi är bäst i världen tillsammans. Oavsett om jag visat henne till en disk eller en nolla.  Är jag hundra på att jag både tränat och visat rätt, men Mixa är för het för att fokusera ordentligt kan jag be henne lägga sig ner för att samla sig. Men det försöker jag göra med en trevlig ton. För jag vet att mitt hjärta alltid gör så bra hon bara kan för vårt team på tävlingsbanan.

 

De besvikna, ledsna och frustrerade kunder som inte kan tanka mobilen på Time kan välja att ta en 10-minuters promenad till OK för att få sitt refillkort. Våra hundar har inte samma möjligheter att välja. Vi lär dem att älska oss och att lita på att vi har rätt. Vi lär dem att älska agility i full fart och förväntar oss att de presterar max. Vi är inte mer än människor och kan såklart både träna fel och visa fel. När tävlingsdjävulen tar tag i mig kan jag bli superfrustrerad för ett rivet hinder. Men om jag tar ut min frustration på Mixa hoppas jag att mina träningskompisar ber mig dunka pannan i en betongvägg i stället...

 


Kommentarer
Postat av: Mamma

Så jättebra skrivet Sanna!! :)

Och, tyvärr, säkert värt att tänka på för många som tränar hund oavsett gren/övningar.

2010-08-15 @ 15:22:41
Postat av: Mickis

Gud så bra skrivit Sanna ;D

2010-08-15 @ 15:53:44
Postat av: Karin

Oj oj vilka arbetsdagar. Underbar bild på er!

2010-08-15 @ 21:07:24
URL: http://karinsa.blogg.se/
Postat av: Pia

Här uppdateras så mycket att det kanske kommer att bli en vana t.o.m. :)

Saknade dig i Bollnäs men du kommer väl till Hudik i alla fall. Kul att läsa din blog, du är duktig att skriva. Och jättefint kort, det ska bli kul att få er som inneboende i höst. "haha"

2010-08-17 @ 09:25:10
URL: http://www.cefeus-kelpie.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0