Mixa 3 månader.

Grattis älskling!
Nu kan hon inte gå under magen på sheltiesarna längre. Eller kan och kan förresten - ingenting är omöjligt för en liten kelpieflicka!

Ojoj vad tiden bara rusar iväg. Nu är det mindre än en vecka till min examinationsportfölj ska in, sen är det sommarlov! Ska bli så skönt att "bara" jobba - och verkligen kunna vara ledig däremellan. Det har rullat på ordentligt för Christian med jobb, vilket är himla skönt med tanke på ekonomin. Dock något frustrerande för mig. Vi går om varandra och då Christian mest fått kvällspass innebär det för mig att jag har varit i skolan på dagarna och sysslat med gruppuppgifter och seminarier och sådant. Då jag kommer hem går han till jobbet och jag har en massa individuella skoluppgifter att ta tag i, men det tycker inte Mixa ;-) Eftersom det har varit så himla varmt ute har hundarna inte fått/orkat tillräcklig aktivering och är helgalna när det är dax för mig att "ta över". Christian får alltså en lagom busig men sansad supersöt liten valp att umgås med... och jag - jag får en Devil-Dog! Himla tur att jag har en sådan snäll mattemor att vända mig till. Igår bytte vi hundar några timmar så jag fick plugga (har nog aldrig uppskattat Mina så mycket *ler*), Mixa fick promenera med GD-Tellus, leta godis, kampa och tugga isglass (is och korv skuren på längden). Kan lova att både mattemor och valp var trötta då vi bytte tillbaka. Hihi.

I fredags var det dags för återbesök hos Gry - vilket gick  jättebra. Gry passade på att ge henne sprutan också - var tydligen inga problem att ge den några dagar tidigare. Såret läker, som vi trott, jättefint. Vi behöver inte tvätta lika ofta och bara ha strumpa på i skogen. Tyvärr kommer ingen ny klo att växa ut - men vi har fått intyg på skadan till utställning. Viktigast är såklart att hon inte kommer att få några men av att vara klolös. Gry lovar att hon kommer att kunna springa och balansera precis lika bra utan.

I helgen var det Skutskärstävling för hela slanten. Mixas första agilitytävling - och jäklar var duktig hon var! Jag blev lite mobbad för att jag nojjade med kylfiltar och grejade, men jag vill inte att min älskling ska få solsting. Det var ju så himla hett ute. Lite komiskt var att varje gång Bjarne kom förbi vårt tält sov eller vilade lillan. Inte konstigt tycker jag med så många många nya intryck men enligt Bjarne var hon en riktig soffpotatis *grrr*. Han skulle se henne under Devil-Dog perioderna eller de stunder jag gick runt med Mixa hängande i min sko :D Min teori är att hon helt enkelt tyckte Bjarne var en riktig tråkmåns och låtsades sova så hon skulle slippa träffa honom *hihi*.

Mixa har fått träffa en massa snälla hundar och människor och jag tycker att sköter det så fint. Superkul var det när vi träffade Patric och Jinnie - hon kände absolut igen dem på långt håll. Jinnie och Mixa slängde sig på varandra på en gång och busade massor :)
Lillan var också himla duktig på att hålla fokus på mig då vi gick runt bland alla vovvar. Superkul med en sån liten som frivilligt bjuder så mycket ögonkontakt.
På tal om fokus var jag sämst på det i helgen. Tävlingarna gick katastrofalt dåligt. Stackas Jissa -som kämpade så bra i värmen och dummatte bara sprang på utan att visa vägen. Inför sista loppet var jag riktigt frustrerad på mig själv och tänkte att nu jävlar ska det gå. Fick en hel hejarklack runt banan som ropade på mig att skärpa mig och springa (tack!) och det gick!.... nästan... Näst sista hindret var en push (eller pull?) och då Jissa tagit det och gjort en tajt sväng runt hinderstödet mot mig tog det stopp. Lyckades inte få henne att låsa framåt mot det sista hindret. Då jag väl lyckats förmedla att hon skulle fram sprang hon rakt förbi hindret- och där var den nollan. Väldigt märkligt. Hon måste ha trott att banan var slut och att det var godisdags.
Jag måste bli duktigare på att träna på hela banor - just för min skull att bli bättre på att hålla fokus! Måste även bli bättre på att ha A och B-plan, då Jissa på äldre dar pendlat så mycket i beteende på banan. Ena loppet springer hon som tusan och drar på allt hon ser - sen plötsligt blir hon klistrig men mer noggrann. Stackars min prinsessa - hon har det nog inte lätt med en sådan matte! Någon som känner sig manad att banträna med mig?

Stort grattis till alla er som det gick bra för i helgen! Speciellt till Emelie som plockade första pinnen med Goul :) De är så himla duktiga.

Nu är vi precis hemkomna från klubben. Mixa har sprungit tunnel om och om och om igen. :D Helt på eget bevåg gick hon runt och testade korta och långa och böjda tunneln medan vi andra satt på filt och fikade. 
Hundarna sover och matte är superhungrig. Ska passa på att käka och eventuellt hinna plugga lite innan det är slut på friden.

Kommentarer
Postat av: Pia

Underbart med valp *hihi*
Jag gillar dom på kort!!
Så nu får du ta och skicka några foton på lilla fröken :)

2008-06-03 @ 15:17:58
URL: http://www.cefeus-kelpie.com
Postat av: Karin (Göteborg)

Sanna! Det är så himla roligt att läsa om era bravader. Jag kan riktigt se er framför mej,:):) du berättar så målande. Toppen!
Önskar er och vovvarna allt gott!
Kramar i massor, även till Mattemor!

2008-06-03 @ 19:19:10
Postat av: Mattemor

Tydlingen ångrade Mixa att hon gav mattemor minst hundra nya gråa strån igår så ikväll var hon så duktig, så duktig när hon var här. Visst var hon lite busig men så himla charmig. :)
Är hon sådär rar kan jag ju gärna bytlåna hund då och då, det vete katten om jag vill när det är en Devildog jag får i byte mot min ljuva Mina.

2008-06-03 @ 22:19:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0