Hälsa fint.

Finns så mycket som är roligt att träna och leka med den lilla svarta och "gå fint" och" hälsa fint" hör inte till de kategorierna. Jag tycker helt enkelt det är urtrist samt svårt att vara konsekvent och hitta de bästa belöningstillfällena. Att hon ibland leker draghund under promenaderna är ju bara vi som lider av, men Mixas hälsningsceremonier där smaka på öra och näsa är ett ständigt återkommande moment är det få som uppskattar. Med oss är hon jätteduktig. Hon vet att vi inte hälsar tillbaka när hon bits men blir himla roliga när hon pussas. Dock är det lite svårt att instruera främlingar om hur man bäst hälsar på spökplumpen och två gånger nu har karlar (vad annars?) försökt att uppfostra mitt hjärta genom nejjande och morrande då hon vill få sig en smakbit eller klättra på benen får att nå upp bättre.. Att jag säger " vi har inte lärt henne hälsa fint än" hjälper inte. De morrar inte åt mig för det utan det är lillan som får ta konsekvenserna.
I dag tog jag i alla fall tjuren vid hornen då vi skulle träffa Sophia som gärna hjälpte till. Det gick faktiskt över förväntan. Sophia var jätteduktig på att vända ryggen till vid hopp och bitande och klappa och gosa då Mixa gjorde rätt. Jag stod bredvid med klick och godis och försökte pricka in alla tassar i marken och en enbart pussande mun. Duktiga valpen koncentrerade sig noga för att förstå vad vi ville ha fram och relativt fort byttes studshoppen mot stabil stå-pussa-position. Kul. Nu ska jag bara försöka hålla i detta och träna med alla vi möter. De jag inte tror kan vara till hjälp får väl helt enkelt inte hälsa på henne då.

Välkomsthälsningar när matte kommit hem från jobbet

I lördags samlade jag och Christian vuxenpoäng genom att gå på bröllop. Det var våra kära vänner Soile och Andreas som äntligen bytte ringar och passade samtidigt på att döpa Mathias. Vackrare tillställning får man nog leta efter. Vi var där hela dagen och en bit in på natten och hade så trevligt. Att jag stod och snyftade konstant under cermonin får de leva med om de bjuder en sådan lättrörd person ;). Mixa fick den stora äran att tillbringa lördagen och halva söndagen i Karlholm hos Skåne och Bjarne. Tack snälla för hjälpen, vet att hon hade det toppen hos er!

Från möhippan:


Från bröllopet:


Hade tänkt skriva lite om i onsdags då vi följde med Bjarne och Freia till Stockholm för att coacha dem när de tävlade och om allt annat kul vi hittat på och vilken ljuvlig valp vi har men jag orkar inte nu. Har jobbat alldeles för mycket senaste tiden och är rejält trött på kvällarna. På måndag har vi äntligen en veckas ledigt och ska passa på att åka ner till familjen i Mariestad. Ska bli spännande att se vad spökplumpen tycker om att åka tåg.

Från tävlingen. (Sanna - Coach eller personlig assistent? ;-P)



Ibland sent på nätterna då hundarna sover lugnt passar vi människor på att spela lite risk:




Kan i alla fall avsluta med att berätta om något riktigt trevligt som växt ut... en ny klo! Enligt Gry skulle detta vara omöjligt då de knipsat av en liten bit av tåbenet men Mixa gör det omöjliga möjligt ;). Hon är inte bara ovanligt söt och klok och underbar - hon är ett medicinskt under också! :P

Kommentarer
Postat av: Mattemor

Duktig liten Spökplump och duktig matte! Nu kanske det blir svårare för liten att rispa upp hornhinnan på sina offer? Jag ska träna på att hälsa fint jag också förresten, jag behöver kanske inte slänga mig på golvet med henne.

2008-08-02 @ 01:58:11
Postat av: Bjarne

Vilken vacker bild ;-)

2008-08-04 @ 10:06:32
Postat av: Pia

Men Bjarne då, hur du ser ut.

Se till att ni inte hälsar alls på folk som är dumma. Så välj rätt, och det är ju bra om inte lilla fröken får tugga bitar av folk. Skulle tro att jag inte skulle älska att bli påhälsad av henne just nu, men hon kan få sitta i knät :)

2008-08-04 @ 18:08:47
URL: http://www.cefeus-kelpie.com
Postat av: Emelie

Vad fina ni var på bröllopet, kanske stundar det för er med snart?? :) måste ses ngn dag! kramis

Postat av: Lovisa o Deamon ( o kanariefågeln Inja)

Hej! Förvånade mig själv genom att minnas din bloggadress :D Det var jätteskoj att träffa på er på Skövdes tågstation. Mixa var verkligen supersöt! Pytteliten o supersöt <3 Hoppas att resan gick bra för er och att vi kan hålla kontakten, ska följa er blogg iallafall :) Mvh Lovisa o c:o

2008-08-09 @ 00:39:21
URL: http://4fota.se
Postat av: sarah megan myrra

HEJ!

Vad de verkar lika systrarna, det är som att läsa om vår Myrra :-)

Hälsa fint tycker jag är överkurs, våra hundar kan inte hälsa belevat, de är värdelösa på att gå i koppel, de tigger ohämmat men är riktiga fenor på att träna, spåra göra konster etc

Det finns alltid knäppa människor som ska fostra andras valpar, och a någon outgrundlig anledning är de ofta män. Det är ett rejält övertramp tycker jag.

De som hälsar på oss får en snigel (eller kelpie) på ögat, det ingår. Naturligtvis ska de fostras men inom rimliga gränser. Man vill ju ha trevliga, snälla och trygga hundar. Hoppa och pussas är ok tycker jag, däremot inte bitas. Tigga (Megan)är ok, men inte stjäla och inte gå upp på bordet (Myrra).

Det vore jättekul att träffa lilla Mixa.

2008-08-21 @ 13:38:07
URL: http://megan.zoomin.se
Postat av: Jonas o Myrra

En spökplump som hälsar fint. Snyggt jobbat. Lakritstrollet här hemma har inget snyggt hälsningshyfs men vi lägger å andra sidan ingen träning på det heller. Det är inte helt prioriterat kan man väl säga och vi tycker väl att det är ok att skutta och pussas lite. Systrarna spökplump och lakritstroll är annars väldigt, väldigt lika till utseende och sätt. Hur stor är hon Mixa?

2008-08-31 @ 20:38:07
URL: http://myrra.zoomin.se
Postat av: Jonas o Myrra

En spökplump som hälsar fint. Snyggt jobbat. Lakritstrollet här hemma har inget snyggt hälsningshyfs men vi lägger å andra sidan ingen träning på det heller. Det är inte helt prioriterat kan man väl säga och vi tycker väl att det är ok att skutta och pussas lite. Systrarna spökplump och lakritstroll är annars väldigt, väldigt lika till utseende och sätt. Hur stor är hon Mixa?

2008-08-31 @ 20:39:03
URL: http://myrra.zoomin.se
Postat av: Maria

Känner igen häsningscermonin!!! Spelar ingen roll om man vart bort 3 sekunder eller 3 timmar!! Samma hångel-kalas i alla fall! :)

2008-10-19 @ 23:14:01
URL: http://www.goskelpie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0