Helt okej, men inte toppen.

Denna helg har bjudit på 2 lydnadstävlingar med 2 nollade rutor och 2 andrapris

Är ärligt talat lite besviken trots att jag sa att jag bara skulle ta det som en träning – men nu var vi ju så nära. Vi har lång väg kvar innan vi kan tänka tanken på klass tre så egentligen är det inte alls bråttom med tvåan – men det hade suttit fint att få avsluta med ett förstapris innan vintern och Mixas parning.

 

Lördag: Skutskär.

Var på plats en timme innan samling för att Mixa skulle få skogsprommis och hinna landa i miljön. Tror att uppladdningen var toppen egentligen men jag hade inte räknat med att elithundarna skulle köra före oss (är ju lite oerfaren på det här med lydnadstävlingar och trodde att samlingen är precis innan platsliggning och de individuella starterna). Mixa hade himla trevligt fokus och fin attityd vid samlingen – men sedan tror jag att väntan blev lite för lång och hon blev lite pipig och rastlös. När vi skulle in på platsliggningen var jag så nervös så jag knappt kunde andas. Det var de längsta tre minuterna i mitt bakom stugan och två gånger var jag helt säker på att tävlingsledaren ropade mitt namn :P Tur att Mia var med och sa åt mig att stå kvar och andas! Mitt lilla hjärta låg toppenfint och jag tror inte hon var orolig alls.

 

När det var vår tur att gå in och köra programmet var det en som tränade agility på planen bredvid och Mixa var betydligt mer intresserad av det än av mig. Men väl inne hade karln slutat träna och Mixa var med i matchen igen. Men shit vad läskigt det är att tävla lydnad. Jag var stel som en pinne och Mixa blev så klart påverkad av detta. Stundtals kändes det toppen och stundtals tyckte jag inte Mixa var med alls. Hon var lite pipig och studsig och svajig – mycket mer tävlingsträning behövs. Läggande under gång nollade vi troligtvis pga att jag sa ligg med samma uttal på i:et som jag brukar säga på sitt. Rutan är jag egentligen toppennöjd med! Hon gjorde precis som jag försökt lära henne – full fart rakt ut mellan konerna och tvärnit på mitt ståkommando. Dock så tjuvstartade hon för första gången någonsin och när tävlinglearen sa ”kommendera” var Mixa redan halvvägs. Jag ropade fånigt nog ”rutan” medan jag tänkte typ: ”Oj vad ska jag göra nu? Ropa tillbaka snabbt som sjutton? Bara strunta i det och låta henne springa igenom då vi ändå är nollade vid tjuvstart? Ropa stå så hon i alla fall tror att lyckas?” Jag valde att ropa stå – men då hade hon redan hunnit förbi de bakre konerna. Man har inte så mycket betänketid med den lilla svarta. Vi nollade momentet och efter tävlingen såg jag att domaren bara skrivit ”utanför”.  Jag frågade henne om vi hade fått poäng om jag stannat henne i rutan och fick svaret att hon inte ens hade märkt att Mixa tjuvade. Haha – hade jag haft is i magen och kört på hade vi haft förstapris. Om inte om hade varit liksom.

 

Våra betyg lördag (med domarens kommentar):

Platsliggande:                     10

Fritt följ:                             8,5 (Glad, lite ojämn språng)

Läggande:                           0 (Intar fel pos, sätter sig)

Inkallning med ställande:   8,5 (Tar steg, sne avslut)

Sändande med ställande:   0 (Utanför)

Apportering:                       10

Fritt hopp över hinder:       7 (Skall båda hopp)

Fjärrdirigering:                    10 (snyggt!)

Helhetsintryck:                   9

Summa                                145,5

Film

 

 

Söndag: Sandviken

Så var det söndag och inte lika nervöst. Jag trodde verkligen att vi skulle fixa ett förstapris idag! Platsliggning kändes bra fram till vi stod gömda och två av deltagarna började prata. Hussen till rottisen som låg bredvid Mixa sa något i stil med: Detta är så nervöst för man kan inte påverka själv. Min hund är en sån där mobbare som kan utse ett offer han bara ska på och bråka med. Var inte kul för hundrädda Sanna att höra!  Som tur var låg alla hund fint.

 

När det så var vår tur kändes Mixa superfin fram till vi kom in på plan och spökplumpen går med nosen i backen under halva fritt följ och läggande. Tydligen superspännande dofter. Att det fanns risk för pip och skall var jag beredd på, men inte nosandet. Jag blev både nervös och lite irriterad, och stackars Mixa blev pipig och mer varvad. Rutan hade hon ingen koll på alls idag och jag försökte förgäves att få henne att hitta rätt.

 

Våra betyg söndag (med domarens kommentar):

Platsliggande:                     10

Fritt följ:                             8,5 (Nosar, tränger vä, hoppar mot föraren)

Läggande:                           8 (Nosar, segt ner 2 steg)

Inkallning med ställande:   9 (Skäller på föraren)

Sändande med ställande:   0 (Sänder om 3ggr, springer runt, 4 kommandon)

Apportering:                       9 (Hoppar) min kommentar – supersött glädjeskutt :-)

Fritt hopp över hinder:       8 (Skäller 2 ggr)

Fjärrdirigering:                    9 (Ett litet skall/pip)

Helhetsintryck:                   8 Domaren sa: Hon var ju pigg och glad i alla fall :P

Summa:                               151,5


Film


Helgens mest positiva:

  • Fick lovord av lördagens domare, hon gillade verkligen oss =)
  • Mixa är en kämpe och försöker alltid göra rätt trots att hon inte är hel bekväm med tävlingssituationen än.
  • Min strategi för träningen av platsliggning gav utdelning, trygg och fin hund och full pott!
  • Jag varken svimmade eller kissade på mig.

 

Helgens mest negativa:

  • Rutorna – som vi jobbat så med!
  • Att det inte kändes så toppen och att jag vet att vi kan bättre. Vi behöver mer tävlingsträning!
  • Pipandet. Detta har vi inte haft problem med förut. Tror att jag skruvade upp intensiteten för mycket där i somras när jag tränade sällan och mest fartiga moment med kampbelöning.

 

Nu hade gamla Sanna säkert gått tillbaka till den gamla ostrukturerade blajträningen när vi inte har någon tävling inplanerad. Men inte denna gång. Tänker ligga i och rikta fokus ännu mer mot positiva målbilder och lugn och trygghet i momenten. Lydnad är trots allt himla kul!

Är så glad att jag har världens allra bästa träningskompisar i Anna och Yvonne. Får så mycket hjälp och inspiration av de två att det vore sjutton om vi inte får bitarna att falla på plats snart.


Kommentarer
Postat av: Mamma (filmare med dålig syn obefintlig filmningsvana)

Heja Sanna och Mixa!:)

Men du bara måste se till att du har nån som ser när h*n filmar, v a d h*n filmar. Skulle ju vara kul att se hund och förare istället för en grå stolpe t ex. :))

2010-10-11 @ 07:58:50
Postat av: Lisa & Gossarna

Hade tänkt komma och titta men var helt slut efter lördagen. Kul att jag fick se filmen nu istället och jag tycker ni är jätteduktiga.

Å till filmaren.... ska vara lite "skavanker" i filmandet så blir det lite extra roligt att se ;)



Kram till er alla 3

2010-10-11 @ 17:30:08
URL: http://www.mountainvalley-dogs.se
Postat av: Pia

Jaså.... domaren märkte inte tjuvstarten och så ställde du henne inte.... haha. Men ni har inte bråttom det kommer :)

2010-10-11 @ 20:39:44
URL: http://www.cefeus-kelpie.com
Postat av: Lisa Brändström

Hej!



Vad kul att u hittade mig! Och vad duktiga ni är!!! Jag är impad :)



KRAM Lisa

2010-10-11 @ 21:20:40
URL: http://lisabrandstrom.blogg.se/
Postat av: Heffler

Shit! Världen är liten! Jag lyckades alltså klicka mig in till min lokala affärsbiträde. :) Skoj!

Hoppas att du har det fint!

2010-12-10 @ 23:06:31
URL: http://heffler.se
Postat av: Tobias Foto

Wow.. det var inte igår man snackade med dig =))

Gud vad roligt att du "fortfarande" tänker på mig ;) hahaha.. Hörde att du och wedde hade suttit och snacka skit om mig :P



Hörde att din msn inte mådde så bra heller ;) Skaffat ny? eller håller du all kontakt via facebook nu?



Vad ska du hitta på i helgen då? Så du håller på med Agility.. Roligt.. det gör min morsa och farsa med.. så jag brukar besöka dem när de är på tävlingar lite mer söder ut i landet :D



Fan Sanna, vore grymt roligt att ta en fika i helgen då jag kommer upp! Hoppas allt är bra med dig och att livet leker..



Många kramar!!

// Tobias Sörling

2011-01-14 @ 04:28:48
URL: http://www.TobiasFoto.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0