23 stygn - inte kul! (och lite om spyor)

”Det här är för din egen skull hjärtat, vi vill att du ska vara pigg och stark och leva länge. Och därför måste det vara kämpigt just nu.”


Så pratar jag med Jissa varje dag. Men när hon tittar på mig med plågad blick samtidigt som hon piper och flåsar har jag svårt att övertyga ens mig själv.

 

15/1:

Vi hade upptäckt en ny liten knöl på Jissa och fick träffa veterinär Gry. Gry hittade ytterligare två knölar och vi röntgade för att se så det inte spridit sig till lungorna. Lungorna såg bra ut och vi diskuterade juveroperation. Jag var mycket tveksam till att utsätta Jissa för detta en gång till (hon tog bort tre juver i april) då hon hade så ont och var så medtagen av operationen förra gången. Gry lugnade mig och sa att man kan sätta morfinplåster i nacken som hjälper bra mot smärtan (ngt jag inte visste förra gången). Vi beslöt att då Jissa i övrigt är så pigg och i så himla bra fysisk form är det värt att kämpa mot cancern.

 

26/1:

Operationsdags. Fem juver fattigare och 23 stygn ”rikare”.  Jissa var så klart medtagen och hade ont. Men nog tycker jag att hon fick bra hjälp av plåstret och verkade inte alls lika besvärad som förra gången.

 

 

 

30/1:

Dags att ta bort morfinplåstret. Stygnen fick jag bort utan problem men när jag skulle av plåstret tog det stopp. Försökte rycka lite i ena kanten och då följde hud (!) med. Jissa skrek och jag svimmade nästan. De hade sagt att det bara var att dra bort, men det här plåstret var nog ditlimmat med Karlssons. Fick ringa jourvet och han trodde att det antingen var fel på plåstret eller att Jissa fått en allergisk reaktion. Typiskt! Jag och mamma ställde hunden i badkaret och efter mycket spolande och pillande fick vi bort det. Huden var alldeles röd och irriterad under.

 

 

1/2:

Jessicas födelsedag och jag och Jissa skulle dit och fira. Men i stället hade vi spystuga här hemma. Jissa kräktes och kräktes och jag ringde vet två gånger och eftersom hon inte blev bättre rådde de oss att komma in på jourtid. Helt uttorkad vovve fick vätskebula under nacken. Diagnosen var stark magkatarr pga medicineringen och hon måste sluta med smärtstillande :/ Hon har inte kräkts något sen igår kväll och verkar mycket piggare. SKÖNT!

Det var inte bara Jissa som kräktes igår utan Mixa bidrog även hon till de elvahundrasjuttiotre pölarna jag torkade upp. Den stackarn får då och då (högst en gång i månaden) något vi kallar för bullimi. Helt plötsligt blir hon manisk och ska slicka damm från hörnen, blommor fån fönstren och äta på hallmattan. Hon hickar och sväljer och hostar och spyr i 1-4 timmar och sen går det över. Naturligtvis har detta enbart hänt under jourtid och den jag har pratat med då ha rått mig att avvakta och kontakta veterinär om det händer dagtid (efterson det går över och hon inte har feber eller problem att andas eller märkbart jätteont). Igår fick vi tillfälle att ringa och de hade ingen tid då men vi fick en idag och ska snart iväg och träffa Gry (favoritveterinären!). Jag har trott att någonting har rivit till i halsen och det är därför hon blir så, men tydligen kan det bero på inflammerade tonsiller.

 

JAG ÄR LESS PÅ ATT HA SJUKSTUGA OCH JAG TYCKER SÅ SYND OM MINA HJÄRTAN ATT DET GÖR ONT!

 

Jissa är så himla söt hon vill vara näranära hela tiden nu. Sover på min arm (mysigt) eller lägger sig som en boa runt min hals (mindre mysigt). Tycker hon inte att hon får plats i soffan bredvid mig lägger hon sig på ryggstödet bakom i stället:

 

 

 

Mixa den lilla spökplumpen slutar aldrig att förvåna. Hon har varit helt fantastisk dessa dagar! Så mjuk och fin mot Jissa och accepterar till 100% att dagarna inte är lika roliga och fartfyllda som vanligt. Freia har fått bo några nätter hos Jessica (Tack!) för att Jissa ska få lugn och ro. Det har gått jättebra (förutom en grannincident) vi är så tacksamma för Jessica (och Micke) och Freia är säkert överlycklig över att få tillbringa tid med stora favoriten Micke. Hon följer tydligen honom var han går och hon lindar honom runt sin lilltå :P

Avslutar med bilder på kelparna som är så talande om deras olika uttryck. Freia med sin vackra elegans och sockersöta Mixa som aldrig kommer bli vuxen:

 


Kommentarer
Postat av: Jenny, Vilde och tervar

Usch, stackars lilla Jissa. Hoppas hon blir sitt vanliga pigga jag fort!

2010-02-03 @ 12:54:58
URL: http://www.tervtokar.st
Postat av: Carro & co

Stackars Jissa!

2010-02-03 @ 13:04:41
URL: http://www.cefeus-kelpie.com/carro
Postat av: Karin med Iza, Albin och Vera.

Krya på sig nu!



Kramar från grannarna och särskilt från Iza!

2010-02-03 @ 13:09:58
URL: http://izaslya.zoomin.se
Postat av: soile

Hoppas att Jissa blir bra snart. Förstår att det gör ont i hjärtat att se sin älskade hund må dåligt :( Kram till er alla, tänker på er!



-Soile

2010-02-03 @ 13:29:47
URL: http://soilelainen.blogg.se/
Postat av: Linda

Men lilla JISSA då!! USch och fy!! Hur mår stackarn nu..?!

Blir så ledsen o se henne sådär stackarn! E så synd om vovvisarna när dem e på sjukstuga sådär!! Hoppas hon mår bättre nu och att hon kan få slippa operationer i framtiden så hon akn bli en härlig pensionär!! Men visst ska det alltid vara ngt med gamlingarna, men 23 stygn.. Tycker jag "Gud" var taskig faktiskt!!

Pussa på henne så mkt från tant Linda!!

2010-02-03 @ 15:16:48
Postat av: Karin

Åhhh fina Jissagumman då, pust vilken sjukstuga för er! Håller såklart tummen att Jissa ska bli bättre snabbt. Uah, man blir ju så påverkad när ens djur mår dåligt!! Kram på er!!

2010-02-03 @ 18:01:32
URL: http://karinsa.blogg.se/
Postat av: Anna, Kelli och Noggi

Vad skönt att Jissa mår bättre nu. Hon såg ju väldigt dålig ut i måndags när vi träffades hos veterinären.



Själv fick jag glada nyheter hos veterinären då det visade sig att Kellis knöl i juvret var godartad den här gången. Jag var ju helt säker på att den skulle vara elakartad den här gången också.

2010-02-05 @ 07:23:26
URL: http://www.leander.dinstudio.se
Postat av: Anita

Oj, vilken dramatik. Hoppas verkligen att hon har kryat på sig nu!

2010-03-15 @ 16:06:36
URL: http://www.anitaaxelsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0