En vecka med Mixa

Idag var det en vecka sedan vi hämtade Mixa. Känns som att hon trivs riktigt bra i vår lilla familj. Hon är glad hela tiden, busar som tusan och är väldigt lyhörd - Så roligt med en valp som spontat söker så mycket ögonkontakt. Tuva och Jissa uppskattar den lilla mer och mer och bjuder gärna in till lek när vi är ute. Inne däremot vill de att hon ska hålla sig på mattan.

Hon har naturlig fallenhet för att sätta sig ner då man pratar med henne så detta har vi förstärkt med klick och godis och nu tror jag även att hon förstått vad jag vill då jag säger "sitt". Hon är uppmärksam och glad och väldigt förtjust i gobitar, så snart är det dags för lite nya utmaningar tycker jag. Däremot vill jag ha upp förväntan på klicket. Har spontanklickat lite här och var (t ex då hon lägger sig i korgen)- och visst reagerar hon, men inte med samma entusiasm som jag tycker att hon borde om hon vore tvärsäker på att det vankas godis. Vet inte om jag har slarvat i inklickandet och borde börja om med det, eller om förväntan kommer att höjas ju mer vi tränar på t ex sitt/ligg och hon lär sig klick-godis-mönstret den vägen. Ska verkligen sätta fart och läsa allt jag kommer över om klickerträning och eventuellt försöka finna en lämplig kurs att gå.

Just det, skulle ju skriva om veterinärbesöket också.
Mammas hund (en Gos) är mycket osäker med andra hundar och därför har vi tänkt att Mixa och Mina ska få vänja sig med varandra långsamt (för att undvika att mina blir arg/stressad och Mixa rädd). Vi har gått bredvid varandra med hundarna kopplade några gånger och suttit på planen med Mixa i långlina och Mina liggandes hos mamma så att Mixa kan pysssla med sitt (leka) och Mina ser att hon inte vill något ont. I söndags då vi suttit länge på planen och alla hundar haft jättemysigt var det dags att plocka ihop leksaker och filtar. Så lyckades Mixa göra rusning rakt mot en sovandes Mina och vi var inte beredda med linan =/. Mina skällde ut lilla Mixa som genast slängde sig på rygg och lyckades på något sätt riva upp ett litet, litet sår på ena trampdynan precis bredvid klon. (troligtvis fick hon in tassen i Minas mun då hon slägnde sig på rygg, Mina gjorde ingen ansats att bita - men skällde ut henne efter noter). Dramatiskt värre och inte ett dugg kul men efter några sekunder verkade båda hundarna glömt bort händelsen. Mixa var lika glad som vanligt och trampdynan såg fin ut.

I måndags såg vi att trampdynan var svullen, vilket inte märktes alls på Mixa. Hon sprang och grävde gräsmatta som ingenting men vi beslöt att åka till farbror veterinär för säkerhetsskull. Vi är supernöjda med de veterinärer vi hittills träffat på praktiken och tycker att vårt ställe är jättebra, har allt blivit mycket väl bemötta. Men veterinären vi träffade i måndags var minst sagt undantaget som bekräftar regeln. Han hälsade knappt på oss och värre var att han inte hälsade alls på Mixa. Hon kom in helt bekymmersfritt och tyckte det var spännande att stå på bordet - men tydligen tyckte veterinären att det är hans uppgift att ge valpar ett så dåligt första intryck av veterinärbesök som möjligt. Han sa inte ett ord och i stället för att höja bordet drog han tassen rakt upp mot lampan så jag fick följa med och lyfta rumpan. Var orolig att vi skulle komma därifrån inte bara med svullen trampdyna utan brutet ben också. Han undersökte tassen länge och väl (iof bra att han var noggrann) helt under tystnad. Mixa däremot var inte tyst hon pep rejält, stackarn. Vi försökte prata med henne uppmuntrande och ge gobitar, vilket vet. troligtvis tyckte var urfånigt. Som tur är verkade inte Mixa vara lika illa berörd som vi var. Så fort han släppte tassen hade hon svansen i topp och försökte hälsa på honom, men stenhjärtat mjuknade inte då heller.
Nu är det bara att hålla tummarna att hon inte tycker att veterinärbesök är läskiga i fortsättningen. Vi har definitivt lärt oss vem vi ska se till att inte hamna hos.

Nu ska jag sluta klaga och berätta positiva saker. Det var ingen fara med tassen, men hon fick antiinflammatoriska tabletter som hon gladeligen stoppar i sig. Vi tvättar med tvål och vatten och Mixa är så duktig och stilla (jag väljer såklart tillfällen då hon är trött, annars vet jag inte hur det skulle gå *fniss*). Har även hunnit klippa klorna två gånger, vilket även det gått smärtfritt. Två kisspölar har vi torkat hittills. Den i morse var helt mitt fel. Var alldeles för seg att hitta mina byxor så jag kunde ta ut henne men annars tycker jag att jag och Christian varit riktig duktiga på att förutse när det är dags och är snabba att gå ut på tomten. På mornar och nätter har vi enligt mig ett riktigt bra samarbete. Jag vaknar då Mixa vaknar och väcker Christian som får springa ut *hihi*.

Igår fick Mixa följa med på promenad vid Gävle Bro med mig, Jissa och Linda med sheltie Ibbe. Det uppskattades av alla hundarna. De hade så roligt tillsammans! Vi har även promenerat med Marja med världens snällaste GD Tellus. Var en riktig rolig syn att se Mixa försöka få fart på och busa med den stora goa jätten :)
Jag hoppas att Emelie vill ta en prommis med oss snart. Då ska inte Jissa vara med eftersom hon har ett ständigt behov av att uppfostra den lilla rabiata mitteln :P

Nu är det pluggdags. Måste erkänna att motivationen är långt ifrån på topp. Trist då det är en spännande kurs och en riktigt bra lärare - Men jag har liksom roligare saker för mig :)

Kommentarer
Postat av: Karin (Göteborg)

Måste säga stort grattis och lycka till med "Mixan" Jag förstår att det är helt underbart roligt (lite jobbigt med kanske :):)) Det är en härlig ras, som jag tror passar dej Sanna, som "handen i handsken".
Allt gott och en massa kramar till er alla!

2008-05-15 @ 22:03:01
Postat av: Emelie

Hej vännen! Vad roligt det är att läsa om lilla Mixa =) Ska träna agility idag vid 2 om du vill följa! :) Ja jag ska till linda men jag har fotbolls match som slutar typ 9 men jag kommer så fort jag kan...får se hur jag gör med maten..=/ hör av dig om du vill träna! kramis


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0